W bieżącym tygodniu, w klasach 4-8 szkoły podstawowej przeprowadzono cykl zajęć edukacyjnych poświęconych naszej Planecie – Ziemi. Inspiracją zajęć jest Dzień Ziemi, obchodzony 22 kwietnia. „Współcześnie podkreśla się, że jest to dzień swoistej równowagi mogącej pomóc w odrzuceniu wzajemnych różnic między ludźmi odmiennych ras i religii. Niezależnie od wyznawanej wiary czy przynależności etnicznej, wszyscy przedstawiciele Homo sapiens dzielą między siebie tę samą planetę, która - według organizatorów Dnia Ziemi - jest naszym wspólnym dobrem” – źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Dzie%C5%84_Ziemi
Zajęcia te wpisują się w ekologicznego na eko-challenge pn. „Podejmij wyzwanie o natury dbanie” organizowany przez Szkołę Leśną na Barbarce. Nasze działania polegają na:
- Recykling i segregacja śmieci:
- Organizacja systemu segregacji odpadów w szkole.
- Zachęcanie uczniów do oddzielania odpadów i wyrzucania ich do odpowiednich pojemników.
- Udział w akcjach recyklingowych i zbiórkach surowców wtórnych.
- Sadzenie drzew i roślinność na terenie szkoły:
- Organizacja akcji sadzenia drzew i roślin.
- Dbanie o zieleń szkolną i regularne podlewanie roślin.
- Oszczędzanie energii:
- Edukacja dotycząca oszczędzania energii elektrycznej.
- Wyłączanie świateł i sprzętów elektronicznych po opuszczeniu pomieszczeń.
- Używanie energooszczędnych źródeł światła i sprzętów.
- Promowanie transportu publicznego i jazdy rowerem:
- Zachęcanie uczniów do korzystania z komunikacji publicznej lub jazdy rowerem do szkoły.
- Organizacja kampanii promujących ekologiczne formy transportu.
- Oszczędzanie wody:
- Informowanie uczniów o znaczeniu oszczędzania wody.
- Naprawa przeciekających kranów i spłuczek w szkole.
- Wdrażanie praktyk oszczędnego zużycia wody.
- Korzystanie uczniów z poidełka w szkole zamiast wody w butelkach.
- Udział w akcjach ekologicznych:
- Organizacja wolontariatu przy sprzątaniu terenów, parków czy plaż.
- Promowanie aktywności mających na celu ochronę środowiska.
- Edukacja ekologiczna:
- Wprowadzenie zajęć z zakresu ochrony środowiska do programu nauczania.
- Zorganizowanie prezentacji, wykładów czy warsztatów dotyczących problematyki ekologicznej.
- Monitoring środowiska:
- Utworzenie grupy monitorującej jakość powietrza, wody itp.
- Raportowanie i analiza danych dotyczących środowiska wokół szkoły.
Poprzez te działania społeczność szkolna może aktywnie przyczyniać się do ochrony środowiska, zmniejszając emisję szkodliwych substancji i promując świadomość ekologiczną wśród uczniów oraz otoczenia szkolnego. Tak dbamy o naszą Matkę Ziemię.
Organizatorki: Aleksandra Zach, Iwona Orłowska, Alicja Wolter